Restauratie kunststof punter

Eind 2017 hebben we onze eerste kunststof punter aangekocht als pendel boot van- en naar de wal. De reden van de aanschaf van een kunststof boot is de blootstelling aan de elementen. De pendelboot ligt altijd in weer en wind zonder overkapping bij de steigers wat de levensduur van de houten variant drastisch doet verminderen. 

Kunststof punters worden momenteel niet meer gemaakt door Wildeboer omdat de brand van de werf in 2017 alle mallen heeft verwoest. Aangezien de authentieke Gieterse punter van kunststof (volgens Wildeboer ontwerp) schaars zijn hebben we de kans gegrepen toen we per toeval de boot tegenkwamen op Marktplaats bij een handelaar die geen idee had wat hij verkocht.

De boot is van 1986 en was in slechte staat. De mastbank zat los, de motorbok was geïmproviseerd van een paar planken en moest geheel vervangen worden. Er zaten geen zwaardbeschermers op en de mastvoet was geheel weg gerot. Verder zaten er veel aanvaringsschades op de boot. De spanten waren verder in de kern verrot en moesten hersteld.

De oude coating was vergaan en moest verwijderd worden. Dit is een smerig en tijdrovend karwei. Na het verwijderen van de coating zijn we begonnen met opbouwen van de nieuwe polyester stukken. De complete motorbok is opnieuw ingelamineerd en ook de zwaardbescherming is opnieuw ingezet. De mastvoet is geheel verwijderd en opnieuw gelamineerd met polyester. 

 

De mastbank is opnieuw vastgezet en er zijn ter versteviging extra blokken tegen aan gezet.  Alle gaten, aanvaringsschades en scheuren zijn opnieuw opgezet met polyester matten.

2019 Vereniging de Zeilpunter