Onderhoud
Boeisel
Het vlak
Het onderwaterschip
Het tuig
Het boeisel van de zeilpunter is het visite kaartje van de boot en zorgt er voor dat het buiswater buiten de boot blijft. Het boeisel krijgt het soms zwaar te verduren omdat ze de kant af en toe kan aantikken.
Om het boeisel in goede conditie te houden werken we elk jaar de buitenzijde van het boeisel bij met onze specifieke punter kleuren (groen, bruin of in de lijnolie).
Ook controleren we op beschadigingen, scheuren en zorgen we er voor dat er geen water kan inwateren.
Vroeger werden al onze punters jaarlijks in de teer gezet onder de waterlijn. Beschadigingen werden opgetimmerd met blik en scheuren gebreeuwd met hennep. Hoewel het wel een goed werkte was het onderhoud arbeidsintensief en belastend voor het milieu. Tevens was het moeilijk om de punters geheel ''droog'' te houden.
Tegenwoordig is het onderwaterschip van al onze zeilpunters in een epoxy beschermlaag gezet. Dit is een mix van epoxy met vezelmatten aangebracht op het originele houtwerk. Hoewel deze beslissing een aantal jaren geleden controversieel was is met de huidige kennis gebleken dat schade en onderhoud aan het onderwaterschip zijn geminimaliseerd.
De epoxy laag is niet van orgineel te onderscheiden. Een voorwaarde van deze laag is dat het binnenschip kan ''ademen' om opgesloten vocht en houtrot te voorkomen. De binnenzijde van onze schepen is behandeld met een mix van lijnolie en petrolie.
De huidige epoxy laag dient elk seizoen af te worden gespoten en nagelopen te worden op beschadigingen. Beschadigingen kunnen worden hersteld met epoxy verf of topcoat.
Het vlak van de boot (de bodem) dient te worden behandeld met een mix van lijnolie en peterolie. Het vlak moet kunnen blijven ademen wanneer er vocht op komt om geen houtrot te creëren.
Elk seizoen dient het gehele vlak vrij gemaakt te worden van zand en vocht om een volledig verse laag bescherming te krijgen.
In het naseizoen moeten alle punters vrij gemaakt worden van de vlonders om te garanderen dat het hout kan ademen in de winterperiode.
Al onze punters zijn sprietgetuigd. Dit houdt in dat de punter een mast met een diagonaal staande houten stok heeft (spriet). Het tuig is bijzonder duurzaam en reparaties worden zelden uitgevoerd.
Alle masten en sprieten worden elk jaar nagelopen op beschadigingen. Elk najaar worden de zeilen van de masten verwijdert en elk voorjaar worden ze voor het seizoen weer op de mast getuigd.
Door haar eikenhouten opbouw is de punter gevoelig voor de elementen. Onze punters liggen beschermd tegen zonlicht en regen in een botenhuis maar behoeven daarnaast uitgebreid jaarlijks onderhoud.
Onderhoud van de punters word veelal door eigen leden gedaan. Het werk bestaat uit schilderwerk, houtwerk en het nakijken van de tuigage. We verzorgen instructie aan de leden met minder ervaring en proberen zoveel mogelijk kennis over te dragen.
Voor uitgebreidere reparaties gaan wij naar een punterwerf in Giethoorn (Wildeboer) om zo een optimale staat van de vloot de kunnen borgen. Henk en Yvonne Wildeboer verzorgen voor ons de structurele houtreparaties en specialistische ingrepen.
In onderstaande alinea's staan de basis werkzaamheden gespecificeerd.